Sunday, February 22, 2015

AIS KRIM HOMEMADE.... MUDAH DAN SEDAP

Ni cerita buat ais krim sendiri kat rumah.... first trial saya buat 3 perisa... jagung, strawberry dan milo... xsempat nak snap yang 2 tu... hanya milo je sempat snap.... 
Memang mudah, sedap dan gebu.......

hasil jelajah kat google ni la resipi yang saya dapat

Bahan bahan Ais krim 

  1. 1 tin susu cair
  2. 1/4 tin susu pekat.*kurangkan sukatan kalau nak kurang manis
  3. 1 sudu besar Ovalett *make sure halal ye
  4. 1 Sudu kecil esen vanilla


tapi resipi yang saya ubahsuai ialah 


  1. 1 tin susu cair
  2. 3 sudu besar meal shakes shaklee
  3. 1 sudu besar Ovalett 
esen vanilla xde so saya tak buh.... kenapa saya guna meal shakes sebab sedap berkrim... hihihi lagipun sebab nak sediakan untuk anak2 kan... sy nak pastikan anak2 sy dapat khasiat yang ada dalam meal shakes ni...




Cara-caranya


1.  Semua bahan kat atas saya masuk dalam mixer dan putar sampai gebu lebih kurang 15 minit. Kalau takde mixer boleh gunakan blender pun boleh.

2. Bahagikan ikut la... mcm sy buat 3 perasa so bahagikan adunan kepada 3 bahagian.... klu perisa milo saya masukkan 3 sudu milo dan putar/ kacau hingga sebati...

3. Masuk dalam bekas... klu nk tabur coklat rice ke... apa2 hiasan pun boleh...

4. Dah siap tutup bekas dan simpan dalam peti ais. Tunggu sehingga ais krim sejuk beku dan sedia untuk di makan :)




No comments:

Post a Comment